Hem > socoab, tips > Sociala medier där vill alla vara

Sociala medier där vill alla vara

26 januari, 2012

För ett antal år sedan var många företag mycket skeptiska till det vi idag kallar sociala medier. Man såg från företagsledningens sida med skepsis på till exempel facebook, och anställda som ”facebookade” ifrågasattes. Många företag skrev skarpa policies om att man inte får använda datorn för nätsurfing på jobbet, och anställda fick sparken för att man inte kunde tygla sitt intresse för den nya spännande digitala världen som växte på nätet.

Så var det då. Idag är läget ett annat. Nu fylls företagens mailinkorgar med inbjudningar till sociala mediedagar, och digital marknadsföring i sociala medier börjar ta allt större del av företagens marknadsföringsbudgetar. Det finns en uppsjö med nya konsulter och företag som erbjuder sig att hjälpa företag att skapa facebook sidor, twitterprofiler och youtube kanaler.

De flesta företag vill och önskar vara aktiva i sociala medier och i sociala nätverk. Det är spännande, det är nytt, och det finns mängder med färsk statistik som visar vilken mängd med potentiella kunder och andra intressenter som dagligen är aktiva i sociala medier.

Många företag har i eufori öppnat upp facebook grupper, skapat twitterkonton och har börjat lägga upp filmer på youtube. Men det visar sig ofta att man inte orkar och hinner med att underhålla alla de profiler och konton där man önskar synas, och euforin vänds ibland till förtvivlan.

En del företag har heltidsanställda för att arbeta primärt med sociala medier, och många är de exempel då en anställd valt att gå vidare till ett annat företag, och där facebook gruppen tystnar, eller twitterflödet helt plötsligt tar slut.

Hur man skall hantera detta i ett mer långsiktigt perspektiv är idag inte helt klarlagt, och många traditionella reklambyråer som anlitas är kanske inte beredda på den lite mer långsiktiga effekten av att bloggar, facebook sidor, twitterprofiler och youtube kanaler man hjälpt sina kunder att starta, faktiskt också bör underhållas. Inte heller på den negativa effekt det kan få ur kundens perspektiv då de nyöppnade sociala mediakanalerna helt plötsligt kan vändas till en belastning, och skapa stress för kunden.

Här finns det, och kommer det att finns ett behov, som inte täcks av vare sig den traditionella reklambyrån, eller av företaget som anlitar reklambyrån. Här kommer sannolikt en helt ny industri att formas och växa sig stark de kommande åren. Och då är det sannolikt seriösa kommunikationskonsulter som i allt högre grad anlitas av företag eller reklambyråer för att på företagens eller reklambyråernas uppdrag sköta kommunikationen i sociala medier.

————————————————————————————————

Söderlund & Co AB är en kommunikationskonsult, och vi följer med spänning den utveckling som just nu sker i branschen. Vi har erfarenheten av att själva befunnit oss många år i näringslivet på ”kundsidan” och har mångårig kunskap och erfarenhet av önskan att finnas och synas på nätet och även av problematiken med att avsätta resurser, och att behålla engagemanget över tiden.

Annonser
%d bloggare gillar detta: